דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על כניסה לאתר מטפלים
כניסה לאתר מטפלים

כניסה לאתר מטפלים

 
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners
שמן אורגנו
שייקים של בריאות גרין מגמה

טיפול מלכותי לקיסרית שילדה

הטיפול בנשים לאחר לידה על פי הרפואה הסינית

 

 

ששת השבועות הראשונים לאחר לידה נקראים משכב לידה. תקופה זו הנה תקופה

חשובה למנוחה ולהתאוששות מהלידה, בה מומלץ לאם לנוח ולהימנע ממאמץ פיזי

כגון הרמת חפצים כבדים או פעילות גופנית מאומצת. לרוב זהו הזמן הדרוש לרחם

לחזור לגודלו הרגיל (מלפני ההריון).

 

הרפואה הסינית כרפואה מונעת המתייחסת קודם כל למניעת מחלות, שמה דגש רב

על תמיכה וחיזוק היולדת בתקופה זו, גם אם עדיין לא מופיעים סימפטומים. השיקום

לאחר לידה הנו חשוב ביותר לבריאות האם הטרייה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

 

תהליך הלידה דורש תעצומות פיזיות ונפשיות רבות ותוך כך מחליש את הגוף עד מאוד.

הגוף משתמש במאגרים שלו, הנקראים ברפואה הסינית ג'ינג (Jing) וצ'י (Qi). ועל אף

השימוש הרב שנעשה במאגרי האנרגיה, נדרשת אנרגיה נוספת בתהליכים הבאים של

התכווצות הרחם, ניקוי הרחם משאריות דם והפחתת כאב. בנוסף, נדרשת האם לטפל

ברך הנולד ולהניק.

 

עקרונות הטיפול העיקריים ברפואה הסינית לשלב זה הנם:
 
חיזוק צ'י (אנרגיה): לפי הרפואה הסינית הצ'י נחשב לאנרגיה החיונית לתפקודים שונים

  בגוף. האינטנסיביות והמאמץ לו  נדרש הגוף במהלך הלידה גורם לחוסר צ'י שיכול לבוא

  לידי ביטוי ב: עייפות, תשישות, יציאת טחורים (לא רק בגלל הלחץ הפיזי בעקבות הלידה),

  גזים ושינוי ביציאות (ייתכנו גם שלשול ועצירות לסירוגין).

 

חיזוק דם: לפי הרפואה הסינית איבוד של דם במהלך הלידה, והחוסר בצ'י (האחראי על

  ייצור הדם) - מובילים למצב שנקרא "חוסר דם". ההסתכלות על הדם ברפואה הסינית

  אינה מתייחסת לספירות דם בלבד וירידה בהמוגלובין (לעיתים קרובות ספירות הדם אף

  יכולות להימצא תקינות), אלא מתייחסת אל הדם כאל חומר הקשור להזנה של איברי הגוף,

  השרירים, השיער והעור, המאפשר שינה טובה, זיכרון טוב, רוגע, שקט נפשי ומצב רוח

  טוב. חוסר של דם יכול לגרום לעייפות, דכדוך ודיכאון, נשירת שיער, עור יבש, מיעוט בחלב

  אם, שינה לא טובה, כאבי ראש וסחרחורות.
 
ניקוי הרחם מקרישי דם: הרחם שהגיע לשיא גודלו בסוף ההריון, מתכווץ וקטן במהלך

  תקופה זו. בנוסף להנקה (המזרזת את תהליך כיווץ הרחם) זרימה חופשית ותקינה של

  דם תעזור לכיווץ הרחם וניקוי הרחם מקרישי הדם.

 

התאוששות טובה לאחר לידה יכולה לסייע במניעת עייפות ותשישות הנפוצים בשלב זה,

להפחית את הסיכוי לדכדוך ודיכאון לאחר לידה, לאפשר שינה טובה יותר, לסייע בייצור

חלב טוב יותר (לאלו שמעוניינות להניק) וליצור הרגשה כללית טובה יותר.

 

להלן מספר המלצות היכולות להקל על אישה לאחר לידה לחזור אל בריאות גופנית

ונפשית טובה:

 

אורח חיים:

• מומלץ להרבות במנוחה ככל האפשר. מומלץ כי שעות השינה של התינוק והאם יהיו

  מתואמות ככל האפשר. מנוחה מרובה מסייעת לגוף להשתקם ולחדש את מאגרי

  האנרגיה וכמובן מאפשרת לאם להיות רגועה וקשובה יותר לצרכי התינוק.
• סביבה רגועה ותומכת מסייעת לקבל את המצב החדש והכרת הרך הנולד. בלבול,

  דאגה, חרדות ודכדוך הנם תופעות נורמליות בשלב זה. סביבה תומכת ומבינה יכולה

  לסייע להתגברות מהירה יותר. במקרה ותחושות אלו אינן חולפות עם הזמן, או שיש

  תחושות קשות של מצוקה ודיכאון, רצוי לפנות לעזרה מקצועית.
• קבלת עזרה חשובה בשלב הראשוני ויכולה לסייע לאם הטרייה ב"משכב לידה". עריכת

  קניות, ניקיון הבית והכנת אוכל מזין ליולדת יכולים לסייע רבות.
• יציאה לנשום אויר במרפסת, בחצר ואף טיול קצר יכולים לשבור את השגרה, לאפשר את

  רענון הצ'י לאם ולתינוק, ולהוות "תזכורת" לחיים שבחוץ.
 
המלצות תזונתיות לפי הרפואה הסינית:
• אכילה של מזון חם ומבושל, מסייעת לחיזוק הצ'י. חשוב לאכול לפחות ארוחה אחת חמה

  ביום, מומלץ אף יותר. תזונה לחיזוק הצ'י והדם מומלצת מאוד בשלב זה וכוללת:
• מזונות מחזקי צ'י (אנרגיה): ירקות כתומים (גזר, בטטה, דלעת), אפונה, שעועית ירוקה,

  לפת, תפוח אדמה, בצל, כרישה, שומר, תירס, שיבולת שועל, אורז, כוסמת, קינואה,

  קינמון, אגוז מוסקט, בזיליקום, חמאה, יוגורט, משמש, תאנים, תמרים ומזון מן החי: עוף,

  הודו, טונה, כבש, בקר.
• מזונות מחזקי דם: ירקות ירוקים ועלים ירוקים למיניהם (רוקט, פטרוזיליה, עלי סלרי

  וכדומה), סלק, ענבים אדומים, אוכמניות, פטל שחור ואדום, מולסה, כבד עוף, ביצים,

  בשר עוף, דגים, חלב עיזים, קטניות, דגנים, אגוזים, אצות, טחינה, צימוקים, שזיפים

  מיובשים.
• חליטות תה: קמומיל, פסיפלורה, לבנדר ומליסה להרגעת מתחים ולחץ.
  אם התינוק היונק סובל מגזים, יכולה האם לשתות חליטות של: קמומיל, שומר, זרעי אניס וזרעי קימל,

  ולהפחית מהמזונות הקשים לעיכול של האם.
• מזונות מעודדים חלב אם: בוטנים, זרעי דלעת, זרעי שומר, זרעי שומשום שחור, פטל,

  אפונה, חסה, עוף, קרפיון.
• מזונות שמסייעים להפסקת חלב אם: מנטה (בנוסף גם מקל על כאבים עקב גודש בשד),

  ופטרוזיליה (כמות קטנה משניהם אינה תגרום להפסקת ייצור חלב). בנוסף, ניתן לעשות

  קומפרסים עם כרוב קר.
  צמח נפוץ לשימוש ברפואה הסינית להפסקת חלב נקרא Mai Ya (חיטה נבוטה) ויכול לסייע

  במקרים של גודש כאשר רוצים להפסיק את ההנקה (יש להיוועץ עם מטפל ברפואה סינית על

  אופן השימוש).
• פורמולת צמחים סיניים - AFTER BIRTH
  מומלץ כחלק מחבילת הלידה - לתמיכה וחיזוק לאחר לידה.

 

עבור לתוכן העמוד