דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על כניסה לאתר מטפלים
כניסה לאתר מטפלים

כניסה לאתר מטפלים

 
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners
שמן אורגנו
שייקים של בריאות גרין מגמה

סתיו

הסתיו הוא התכנסות ה - YANG בתוך ה - YIN

 

מה קורה בעולם?
הטבע מתכנס פנימה ונאסף. עלים הופכים צהובים וצונחים לקרקע, פירות נושרים אל האדמה
ונרקבים, הזרעים מתייבשים ושוקעים באדמה. החיות מתארגנות לשנת החורף, מוצאות מכסה
ומטפחות אותו. הנמלים עוד אוספות את המזון האחרון מסוף הקיץ ונעלמות במעמקי האדמה.
הטמפרטורה יורדת, הרוח מתחילה לנשוב, וכל התהליכים מואטים.

מה קורה לאדם?
שעות האור מתקצרות, והאנשים מפחיתים את פעילותם בחוץ וממהרים הביתה.
זמן לארגן את הבית, למלא את המזווה ולהתעטף בבגדים חמים יותר. יש לעבור לתזונה
מחזקת על מנת לאגור כוחות לחורף.


המלצות כלליות:

ה- NEI JING ממליץ לפרוש לשינה עם השקיעה ולקום עם הזריחה.
זוהי העת להיות מרוכזים, ולא לאפשר לתשוקה להשתולל בחופשיות. חשוב ללכד את המחשבות
הפזורות, ולארגן את כוחות הנפש לקראת החורף.

 

הסתיו הוא התקופה בה קל לשחרר, לעשות "Let Go", ולהרפות מדברים שהטרידו אותנו זמן רב
(מעניין לראות שביהדות יום כיפור חל בעונה זו. יום זה הוא בעל אופי המתאים
לאלמנט המתכת ולסתיו: הוא מאפשר לנו לבקש סליחה על חטאינו, לשחרר אותם, ולהמשיך הלאה.
לעשות  "Let Go"  לרגשות האשם והחרטה).

האיברים הקשורים לעונה זו הם איברי אלמנט המתכת: הריאות והמעי הגס.

כדי לחזק אותם מומלץ לבצע תרגילי נשימה לחיזוק הריאות, לצרוך פרוביוטיקה לחיזוק
הפלורה של המעיים. העור נחשב ברפואה הסינית ל"ריאה השלישית". כינוי זה מבטא את הקשר
החזק בין הריאות לעור. בסתיו העור נוטה להתייבש, משום שאלמנט המתכת מגביל את התנועה
החופשית של הזנת הנוזלים לעור. לכן מומלץ ללחלח אותו ולשתות הרבה מים.

בנוסף לתרגילי נשימה, ממליץ ה - NEI JING להימנע מעישון. המלצה זו טובה לכל עונות השנה כמובן.

 

לקראת החורף מומלץ לאוורר את הבית היטב. האוויר עדיין אינו קר מאוד, וכדאי לפתוח
חלונות ודלתות למספר שעות, להוציא את האוויר העומד, ולהכניס אוויר טרי.

מזג האוויר בסתיו משתנה מאוד. בשמש חמים, ובצל קריר, הימים מתחילים חמימים, ולאחר השקיעה
האוויר מתקרר. ביגוד שאינו מתאים יכול לחשוף את הגוף למחלות. ולכן מומלץ לקחת בגדים
נוספים בתיק, וללבוש או להוריד את השכבות בהתאם.

הסתיו הוא עונת היובש, ולכן על אף שמזג האוויר כבר פחות חם – חשוב לשתות ולהזין את הגוף
בנוזלים. כדאי להרבות בשתיית מים בטמפרטורת החדר או בשתיית תה.


עקרונות לתזונה נכונה:

טעמים מומלצים:

הטעם החמוץ נחשב לבעל איכויות של ספיחה ומִרכוז. הוא יסייע לנו להתאסף בסתיו לקראת החורף,
ולהגביר את יכולת המיקוד המחשבתית, וההתכנסות המנטלית פנימה.
הטעם החמוץ הוא טעם חזק, ומספיקות כמויות קטנות ממנו.

הטעם המר והטעם המלוח מניעים את אנרגיית הגוף מטה ופנימה, ומומלץ להתחיל לשלב אותם.
ככל שמתקרבים לחורף מומלץ להגביר את השימוש בהם.

שיטות הכנה מומלצות:

כדאי לצרוך מרקים ודייסות המעשירים את הגוף בנוזלים, ולהמעיט במזון יבש שלצורך עיכולו
הגוף מבזבז נוזלים (טוסטים, קרקרים, בייגלה וכו'). אכילת מרקים המורכבים מירקות, מנת בשר
ומנת פחמימות מומלצת מאוד! המרק החמים יסייע לשמור על טמפרטורת הגוף חמימה,
בנוסף להזנה העמוקה שנקבל מהמזון.

מומלץ לבשל את המזון בחום נמוך ולאורך זמן רב יותר.

מזונות שכדאי לצרוך:

מזונות הנחשבים חמוצים הם:
כרוב כבוש, ירקות כבושים ומוחמצים, לחם שאור, זיתים, שעועית אזוקי, חומץ, לימון,
פירות חמוצים, תה מפקעות ורדים ויוגורט.

כדאי להרבות בצריכת ירקות שורש, דגנים, קטניות, בשר וזרעים.

ירקות: סלק, ברוקולי, כרוב, גזק, כרובית, שומר, ארטישוק ירושלמי, פטרוזיליה, כוסברה,
קולורבי, כרשה, סלרי, פטריות, בצל, שום, פלפל, תפוח אדמה, דלעת, שעועית,
לפת, בטטה.

פירות: תפוחים, אשכוליות, ענבים סגולים, אגסים.

בשר: הודו, עוף, בקר. דגים: סלמון.
 
מזונות שכדאי להפחית:

יש להיזהר מצריכה רבה מידי של מזון חריף. אמנם הטעם החריף נחשב למחזק את הריאות
ומסלק ליחה, אך חריפות רבה מידי או בכמויות גדולות מידי יגרמו להזעה ולפתיחת
נקבוביות העור. בעונות קרות איננו מעוניינים בפתיחה שכזו, מחשש לחדירה של מחוללי
מחלה (פתוגנים) כמו רוח וקור.



כל ההמלצות המובאות בחלק זה הנן המלצות סיניות מסורתיות כלליות ואינן מבוססות על אבחנת המטופל.
מומלץ להיוועץ עם מטפל לקבלת המלצות אישיות על פי אבחנה סינית מדוייקת.

 

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד