דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על כניסה לאתר מטפלים
כניסה לאתר מטפלים

כניסה לאתר מטפלים

 
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners
שייקים של בריאות גרין מגמה
שמן אורגנו

חורף

החורף הוא הגעת ה - YIN לשיאו


מה קורה בעולם?
החורף הוא זמן למנוחה ולדממה. הדברים בטבע נבולים, נחבאים, מתכנסים, רדומים.
יש הפוגה בתנועה - החיות מסתובבות פחות בחוץ או ישנות, הצמחים אינם צומחים,
האגמים קופאים, השלג השקט יורד ומכסה את הכל.

מה קורה לאדם? 
החורף הוא זמן להתכנסות, להתבוננות פנימה ולפיתוח מודעות עצמית. שעות החושך ארוכות,
וזוהי העת להמעיט בפעילות מחוץ לבית, ולהעדיף שמירה על האנרגיות החיוניות שלנו.
על האדם להישאר חמים ולהתעטף בבגדים שיגנו עליו מהקור. זהו זמן להשקיע ביחסים עם הזולת,
להקשיב ולחזק את היחסים עם המשפחה והחברים.

 

המלצות כלליות:

ה - NEI JING ממליץ לפרוש לשינה בשעה מוקדמת, ולקום עם הזריחה המתאחרת של החורף.

ברמה הרגשית, ה- NEI JING ממליץ על מתינות ורוגע. הוא כותב:
"על התאווה והפעילות המנטלית להישאר שקטות ורגועות. במיוחד יש לשלוט בתשוקות המיניות,
כפי ששומרים על סוד משמח". זוהי העת להתכנסות, להרהורים, להתבוננות, ומכאן לטרנספורמציה
פנימית שקטה.

האיברים הקשורים לעונה זו הם איברי אלמנט המים: הכליות ושלפוחית השתן.

כדי לחזק אותם יש לאזן את צריכת המלח: מעט מהטעם המלוח מחזק את איברי המים, אולם עודף מלח
פוגע בהם. תרגול מתיחות של השרירים הזוקפים של הגב, ורוטציות של האגן יכולים לסייע לשחרור המרידיאנים של איברים אלה.

בחורף חשוב להימנע מחשיפה לקור, לשמור על הנקבוביות סגורות ולהימנע מהזעה בחוץ.
כמו כן חשוב לשמור את אזור הגב והצוואר מכוסים וחמים, ולא לחשוף אותם לרוח.


עקרונות לתזונה נכונה:

טעמים מומלצים:
הטעם המר והטעם המלוח מסייעים לכנס את אנרגיית הגוף פנימה, ולכן מומלצים לצריכה
בחורף בכמות מתונה.
המזונות המרים והמלוחים מקררים בדרך כלל, ולכן יש להוסיף לצריכתם מזון מחמם.

שיטות הכנה מומלצות:

מומלץ לצרוך מרקים, תבשילים ודייסות.
המזון יבושל על להבה נמוכה למשך זמן רב יותר, כמו תבשילי קדרה.
ניתן לקלות זרעים ואגוזים.
בחורף אפשר להשתמש ביותר שמן.

מזונות שכדאי לצרוך:

המזונות המומלצים בעונת החורף הם ירקות שורש, דגנים מלאים, וקטניות, זרעים ואגוזים
קלויים, ובשר מן החי (רצוי בשר בקר ועוף, שנחשבים מחממים, לעומת דגים ומאכלים מן הים,
הנחשבים מקררים).

מזונות הנחשבים מרים הם שיפון, לפת, בצל ירוק, יין, קפה (עדיף תחליפי קפה המבוססים על

צ'יקוריה), תה קמומיל, שן הארי ואכיניצאה.

מזונות הנחשבים מלוחים הם דגי ים, פירות ים, רוטב סויה, מיסו, אצות ים, שעורה
וכל מזון מומלח אחר.

התבלינים המומלצים ביותר בחורף הם שום וג'ינג'ר.


מזונות שכדאי להפחית:

בחורף יש להימנע ממזון חי ונא (RAW), משום שהוא מקרר את הגוף. מזונות אלו מומלצים יותר
וטובים באביב ובקיץ.

חשוב לא להפריז באכילת מלח. אמנם הטעם המלוח נחשב למחזק של הכליות ושלפוחית השתן,
אולם רק בכמות מתונה. בכמות רבה מידי המלח גורם לפגיעה בכליות, לעלייה בלחץ הדם, לבצקות
ולצריכת מים מוגברת.

חשוב לשמור על חום הגוף, אך לא בעזרת מזון חריף או חם מידי הגורמים להזעה, ועלולים לאפשר
פלישה של רוח וקור.

 


כל ההמלצות המובאות בחלק זה הנן המלצות סיניות מסורתיות כלליות ואינן מבוססות על אבחנת המטופל.
מומלץ להיוועץ עם מטפל לקבלת המלצות אישיות על פי אבחנה סינית מדוייקת.

 

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד